Aj

Här kommer då ett inlägg som handlar om hundar, oväntat att komma från mig va? ;)

Tänkte fråga vad alla tycker om kuperade öron och svansar på hundar?
På vissa raser är det "ganska vanligt" att kupera/klippa öronen på, det görs för att de ska stå upp istället för att hänga för att det ser bättre ut.
Man kuperar även svansen på hundarna vilket gör att hunden bland annat får det svårare att visa för andra hundar om det är glad, på vakt, rädd, ledsen och andra saker som visas med hjälp av olika svansrörelser. "/

Det är olagligt att göra det i Sverige men det görs ändå även om det inte är mkt. Öronen klipps/skärs när hunden är 8 veckor och det gör såklart ont, även om hunden är sövd, tänk dig själv vakna upp och hälften av dina öron är bortskurna, smärtsamt?
Svansen kuperas när den är bara tre dagar med antingen sax eller kniv.
Det är många som säger att valpar inte kan känna samma smärta som en vuxen hund och det kanske kan vara sant, men ändå. AJ!?



Så ja, själv är jag emot det, är det någon som har några kommentarer om det?

Lite ovanligt seriöst inlägg för den här bloggen men även jag har mina stunder då jag kan känna mig som en normal människa och inte som en blå lama. ;)

Sara


Kommentarer
Postat av: MammaLollo

Fyyyy! Tänk dig Ollebolle Lilltrolle med kuperade öron och kuperad svans...

2009-09-07 @ 22:02:41
Postat av: Amanda

nejnej, inte kuperade öron elr svansar!! för det första så är det skit fult och för det andra så är det dumt mot djuret!!

2009-09-07 @ 22:23:48
Postat av: omostra

Självklart ska man kupera. Ju mer desto häftigare. Sen ska man slipa tänderna på hunden så dom får ett sånt där läckert vampyrgrin. Tar man dess utom bort varannan klo på vovven så kan aldrig någon gissa vad det är för djurspår som passerat i snön. Helt underbart.

2009-09-08 @ 07:55:54
Postat av: Feffe

Det är helt sjukt med kupering! Vissa kan tycka att det är snyggt, men jag tänker bara på vad som är bäst för hunden! Om man bara skaffar djur för att ägarna ska få göra om djuret (på smärtsamma sätt) så borde dem verkligen inte skaffa djur... Men Sara... tänk smör! :D

2009-09-08 @ 08:01:41
URL: http://itsfeffe.blogg.se/
Postat av: Amelia

Kupering = Evil deed brought upon dogs by the evil masterminds that is human kind (Okej så alla är kanske inte masterminds, men EVIL!)



... blå lama? Bra sätt att beskriva dig på ;)

2009-09-08 @ 14:00:50
URL: http://lonelyroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0