Djurens rätt, borde vi verkligen äta kött?

Svar till Amanda och John:
Jaa Kw va kanske med x] Men Martin var också där :S

Hej :)

Kom nyss från skolan, vi hade veterinär sista lektionen och då pratade vi om Djurens rätt.
Tycker faktiskt att det vart lite väl mycket om jag får säga det själv.. Det vart så mycket "åh det är så synd om alla djur som vi dödar för att få äta" och visst, jag tycker också synd om djuren, OM de har det dåligt när de lever.

Jag kanske låter som om jag inte bryr mig om djuren nu men det gör jag, men jag tycker faktiskt inte att det är så mycket fel om djuren har haft en bra uppväxt, ett bra liv där det får röra sig, vara utomhus, ha rätt sällskap osv...

Den största frågan under lektionen var "vad har människan för rätt att döda andra djur?". Som jag ser det så har vi ingen rätt egentligen, vi bara gör det ändå, och det är bara så det är, tyvärr. Kanske låter dumt som sagt, men det är ju faktiskt sant. Visst vi kan försöka få hela världen att sluta äta kött, men många skulle ju inte göra det...

Jag sa hur jag tänkte om det här och då kom en i klassen, inga namn nämnda, och börja käfta emot och fråga mig hur jag kan veta att de inte lider då?
Jag svarade bara att det märker nog uppfödarna ganska lätt, om djuren mår bra eller inte.
Då får jag frågan "Men hur kan du VETA att de inte lider?".
Svaret är enkelt: Det kan jag inte och det kan ingen annan som inte är i kontakt med djuren varje dag säga något om heller. Men man kan ju försöka ta reda på sånt.



Och om du nu har något emot mina tankar om varför jag äter kött, Varför äter du köttt själv då? Sluta hoppa på mig för att jag vågar säga vad JAG tycker om saker! Som vissa andra inte vågar... Du behöver inte alls tycka som jag men låt mig ha mina egna åsikter om saker...
Åhhh jag blir så less ibland...
Jaa det där sista var ju inte till alla läsare så ni vet det ^^

Ja det blev ju ett ganska långt inlägg nu men jag var bara tvungen att få skriva av mig litegrann :)

Vad tycker läsarna om det här då? Tycker ni att det är fel av oss människor att äta kött?

Sara

Kommentarer
Postat av: Feffe

Nej jag skulle inte kunna överleva utan kött, bara sanning =)

Det jag kan tycka är fel är att dessa MASSuppfödare har sina tekniker och sina förenklingar som får djuren att lida. INTE NICE. men vad kan man göra? Älgkött e typ de enda jag äter ändå så ^^ Men om man tänker kyckling och sånt :P

2010-01-25 @ 16:21:12
URL: http://itsfeffe.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag är helt och hållet emot djurplågeri och förstår inte hur folk kan resa till Kina som är det största landet i världen med flest fall av djurplågeri, hela deras industri med päls bygger på djurplågeri då djuren flås levande, man borde förbjuda att dom har hundar, katter ect där

2010-01-25 @ 16:40:57
URL: http://moonbell.blogg.se/
Postat av: kärsti

Sv; ja det är det, men det jag skriver om är förvånansvärt intressant så det är rätt kul också :P vad har du gjort idag då? =)

2010-01-25 @ 18:54:26
URL: http://walldemar.blogg.se/
Postat av: kärsti

Sv; ja :P. okej...



vad ska du göra i veckan då? :)

2010-01-25 @ 19:22:26
URL: http://walldemar.blogg.se/
Postat av: johny Boy

Man måste ha kött!!:O kött e gott!!:O enligt mig i alla fall;) haha

2010-01-25 @ 20:01:59
URL: http://mrjbackman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0